به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیین بهرهبرداری از ۲۹ کیلومتر از آزادراه ۱۱۰ کیلومتری مراغه - هشترود در استان آذربایجان شرقی فردا سهشنبه ۲۱ اسفندماه با حضور وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از معاونان وی در استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.
در این مراسم از مجموع ۵ قطعه این آزادراه، ۲۹ کیلومتر آن شامل بخشهایی از قطعات دوم و سوم (از کیلومتر ۱۳ تا ۴۲) به بهرهبرداری میرسد و ارزش این بخش از پروژه بالغ بر ۷۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
مشخصات فنی قطعاتی از این پروژه که فردا به بهرهبرداری خواهد رسید شامل ۱۳ پل بزرگ به مساحت ۱۷۷ مترمربع، ۴۰ پل کوچک به مساحت ۱۶۷۲ مترمربع و دو توقفگاه و پارکینگ است. سرعت طرح نیز ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.
اشتغالزایی و صرفه جویی در مصرف سوخت
از مزایای بهرهبرداری ۲۹ کیلومتر از مسیر آزادراهی مراغه - هشترود میتوان به ایجاد ۳۰۰۰ فرصت شغلی در زمان ساخت و ۱۵۰ شغل پایدار در دوره بهرهبرداری اشاره کرد.
همچنین با بهرهبرداری از این پروژه، خسارات ناشی از سوانح جادهای به میزان تقریبی ۶۰۰۰ میلیارد ریال در سال کاهش خواهد یافت.
صرفهجویی ۱۵ میلیون لیتر سوخت در سال و کاهش زمان سفر به میزان ۲۴ دقیقه برای خودروهای سواری و ۴۳ دقیقه برای خودروهای سنگین از دیگر مزیتهای این پروژه است.
اهمیت استراتژیک آزادراه مراغه - هشترود
پروژه آزادراه مراغه - هشترود با توجه به موقعیت استراتژیکی که به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال غرب کشور دارد، موجب اتصال به مرز تمرچین و کشور عراق میشود و نهتنها به بهبود زیرساختهای حملونقل منطقه کمک میکند، بلکه با اتصال به مسیرهای ترانزیتی، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجارت فرامرزی ایفا خواهد کرد.
به گفته ناصر بصیری مجری طرحهای آزادراهی شمال غرب کشور، مراغه-هشترود اولین مسیر آزادراهی کشور است که برای ساخت آن از تسهیلات ماده ۵۶ با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان استفاده شده است و همین موضوع منجر به تسریع در عملیات اجرایی این پروژه شده است.
اتصال شهر مراغه به شبکه آزادراهی تا پایان سال ۱۴۰۴ در صورت تامین اعتبارات
مجری طرحهای آزادراهی شمال غرب کشور در مورد عملیات اجرایی باقیمانده مسیر میگوید که در صورت تامین به موقع اعتبارات با تکمیل ۱۳ کیلومتر ابتدایی قطعه۲، ۳ کیلومتر انتهایی قطعه ۳ و ۳ کیلومتر ابتدایی قطعه ۴ اتصال شهر مراغه به شبکه آزادراهی تا پایان سال ۱۴۰۴ محقق میشود.
تسهیل تردد در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان
محمود ملازینل معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز گفت: احداث این آزادراه علاوه بر افزایش سطح ایمنی و کیفیت مسیر، صرفه جویی در سوخت و زمان سفر موجب رفع بیش از ۹۰ درصد تصادفات و سوانح جادهای نسبت به محور موجود میشود و بهرهبرداری از آن برای تسهیل تردد در استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان موثر خواهد بود.
وی ادامه داد: آزادراه مراغه-هشترود به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی مرز تمرچین به سمت آزادراه پیامبر اعظم (ع) است که کردستان عراق را به پایتخت ایران متصل میکند.
ملازینل در خصوص عملیات اجرایی صورت گرفته در محدوده قابل بهرهبرداری توضیح داد و گفت: ۶.۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۲.۲ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۲۸۵ هزار مترمکعب زیراساس، ۱۴۵ هزار متر مکعب اساس، ۲۲۵ هزار تن آسفالت، ۹۶ هزار تن بتنریزی، ۸.۵ هزار قطعه نیوجرسی و ۲۲ هزار کیلوگرم علائم و ارتباطات بخشی از احجام عملیات اجرایی در این آزادراه است.
وی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی دولت و ۴۰ درصدی سرمایه گذار در احداث آزادراه اظهار کرد: اعتبار هزینه شده در این آزادراه ۱۶.۵ میلیارد ریال و ارزش روز آن معادل ۷۲ هزار میلیارد ریال است.